skip to Main Content
Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut
06 53 78 56 87 info@lourenskalverdijk.nl Volg mij op facebook
Tips Om De Griep Weg Te Houden

Tips om de griep weg te houden

De donkere dagen en koudere dagen komen er weer aan, veel mensen worden in deze periode verkouden en snotterig en krijgen de griep. Het is niet de kou, maar het zijn de virussen waardoor je ziek kan worden. Virussen gedijen beter in koude en lage luchtvochtigheid. Daarom is het goed om regelmatig te ventileren en om planten in je huis neer te zetten voor de luchtvochtigheid en voor de zuivering van de lucht. Hieronder volgen nog een aantal tips om de griep weg te houden.

Kies bewust voor Vitamine C rijke groenten of fruit om de griep te voorkomen

Een extra sinaasappel en/of een extra kiwi geven je extra vitamine C, welke een belangrijke antioxidant is en het versterkt je immuunsysteem. Ook zorgt vitamine C o.a. voor goede wondgenezing, sterke tanden en is het belangrijk voor een mooie huid.  In de winter krijgen we vaak minder vitamine C binnen via onze voeding, omdat we minder fruit eten. Maak af en toe een bewuste keuze voor vitamine C rijk eten. Andere rijke bronnen aan vitamine C zijn:

  • Rozenbottel, bevat wel tot 30 x meer vitamine C dan in een sinaasappel. Je moet er echter wel van houden de vrucht is zuur en wrang. In jam is het lekkerder maar daar zit weer vaak hele grote hoeveelheid suiker bij
  • Rode paprika is beter dan de groene of gele, hij is niet alleen zoeter maar ook rijker aan vitamine C. Door een paar stukjes te eten heb je al gauw je dagelijkse portie vitamine C binnen.
  • Witlof, niet bij iedereen favoriet, wel rijk aan vitamine C. Maak er een lekkere salade van met appel, uitje en lekkere dressing met olijfolie en appelazijn en beetje zout, cayenne peper.
  • Broccoli, is niet alleen rijk aan vitamine C, het bevat ook vitamine A, B, E en K en het bovendien rijk aan mineralen: calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. Des te meer reden om het vaker te eten. Het beste is om het te stomen en niet te koken, omdat vitamine C een wateroplosbare vitamine is en dan gaat er veel vitamine C met het kookwater verloren.
    Eet met name veel verse groentes en fruit voor de nodige anti-oxidanten

    Veel vitamines noodzakelijk voor het voorkomen van griep

Neem voldoende vetten, vooral Omega 3 vetten van goede kwaliteit

Vetten zijn belangrijk voor ons en hebben verschillende functies voor ons. Vetten:

  1. zijn een belangrijke warmte isolator en beschermen ons zo tegen de kou
  2. zorgen ervoor dat belangrijke vitamines goed worden opgenomen zoals vitamine A, D, E en K. Belangrijke antioxidanten en belangrijk voor ons immuunsysteem.

Voor een goede balans van het immuunsysteem zou de verhouding omega 6 : omega 3, 3 : 1 of lager moeten zijn en deze is in Nederland misschien wel 20: 1. Omega 6 heb je nodig voor het opstarten van de immuunreactie en Omega 3 voor het afronden van deze reactie. De Omega 3 die je neemt moet niet vies van smaak zijn anders is deze waarschijnlijk geoxideerd (is niet aan te bevelen!)

Denk aan een stukje makreel of haring, wilde zalm, zeker niet van de kweek (ook niet biologisch) en verder extra suppletie om de verhouding beter te maken en de weerstand in je lichaam te verhogen.

Zorg voor voldoende eiwitten

Eiwitten spelen een belangrijke rol in het immuunsysteem. Ze spelen een belangrijke rol bij de celvorming, bij het maken van antilichamen en enzymen van het immuunsysteem.  Dus kook regelmatig een eitje. Of denk aan de volgende opties:

  • Kluts 1 ei en 1 eiwit met een banaan en bak in de kokosolie (bevat oa laurinezuur welke bacterien, virussen en schimmels kan tegen gaan) en doe er een beetje vanillepoeder over.
  • Neem een bakje kwark met lekkere rode vruchten en blauwe bessen
  • Neem een bakje Hüttenkäse met dadels en vers fruit

Sport regelmatig

Door regelmatig te sporten train je tal van organen en je maakt je lichaam weerbaarder. Je traint onder andere je longen, waardoor deze beter kunnen ventileren. Dit kan net het verschil maken tussen wel of net niet ziek worden.

  • Wordt lid van een atletiek vereniging en ga gezellig 2 of 3 x in de week sporten met een groep, heel gezellig, ontspannend en goed voor je gezondheid
  • Ga bijvoorbeeld ’s ochtends 2 of 3 x per week een HIT (High Intensity Training) doen op je nuchtere maag. Kost je 7 minuten, 45 sec 1 oefening en 15 seconden pauze en dat 7 x. Het is een boost voor je stofwisseling en zorgt ervoor de je in korte tijd, met weinig investering jezelf fitter en sterker zal gaan voelen.
  • Of ga op zoek naar iets anders wat beter past of ga op zoek naar een goede personal trainer zoals Ata Tutum van Slimfit

Wat het ook wordt als het kan ga dan lekker sporten. Het is goed voor lichaam en geest en maakt dat je minder vatbaar wordt voor de griep.

Een koude douche activeert het immuunsysteem

Regelmatig een koude is heel goed voor je gezondheid

Neem regelmatig een koude douche

Douchen is een gezonde en bezigheid, we douchen liever warm dan koud. Warm douchen is meer ontspannend, maar koud douchen is beter voor het immuunsysteem. De koude stimuleer je immuunsysteem en zorgt ervoor dat het sterker wordt.

Het zorgt voor een betere doorbloeding, zodat de huid beter gevoed wordt en er mooier uit gaat zien. Je huid is bovendien een belangrijke bescherming tegen virussen en bacteriën.

Bouw het koud douchen langzaam op, indien je je koud en rillerig gaat voelen na afloop heb je te lang onder een te koude douche gestaan. Gebruik verder niet altijd shampoo of zeep, omdat je daarmee de beschermlaag van je huid aantast. Alleen met water wassen is vaak al voldoende.

Als je eenmaal gewent bent, zal je merken dat het ook je humeur ten goede komt.

Zorg voor voldoende ontspanning

Je lichaam gebruik energie om te verteren, om te bewegen en voor het immuunsysteem. Daarom is het belangrijk om voldoende rust en ontspanning in te brengen, zodat we lichamelijk en mentaal kunnen herstellen. Voldoende nachtrust is dus belangrijk, omdat we s’ nacht volledig tot rust komen en daarmee het immuunsysteem de kans geven om zijn taak te doen. Eet daarom ook niet te laat, te veel en te kort voor het slapen gaan, het maakt dat het lichaam dan zijn energie weer moet verdelen.

Bezoek regelmatig de sauna om een betere doorbloeding te krijgen en om lekker te ontspannen. De afwisseling tussen warm en koud in de sauna is een hele goede training voor je immuunsysteem. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan zijn om minder vaak verkouden en minder bevattelijk voor de griep.

Bouw regelmatig een moment van ontspanning in, belangrijk voor je herstel en je hele welbevinden.

Ten slotte drink voldoende

Een goede vochtbalans is belangrijk, als je te weinig drinkt dan kunnen afvalstoffen niet worden afgevoerd. Ophoping van afvalstoffen zorgt voor belasting van het lichaam en het immuunsysteem. Probeer daarom voldoende water en thee te drinken.

  • Gember thee is een voorbeeld van een lekker verwarmende en heilzame thee. Gember thee bezit antivirale eigenschappen. Gember helpt ook goed tegen verkoudheid.

Probeer alcohol, frisdranken en koffie te vermijden, omdat deze stoffen belastend zijn voor ons lichaam en vocht onttrekken.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wil je meer weten of heb je vragen sturen mij dan een mailtje: info@lourenskalverdijk.nl

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top