Chronische ontstekingen zijn het gevolg van gebrek aan energie en de juiste hulpstoffen

Chronische ontstekingen

Ontstekingen kennen we 2 soorten van acute en laaggradige chronische ontstekingen. Ontstekingen zijn een manier om tot een oplossing van een probleem te komen.

  1. Acute ontstekingen, kennen we allemaal wel als reactie op een wond of infectie als er warmte, roodheid, zwelling en pijn ontstaat. Deze dienen als doel de schade te beperken, indringers te verjagen en het herstel zo snel mogelijk in te zetten.
  2. Naast deze acute vorm kennen we ook een laaggradige ontsteking, deze kent niet de klassieke symptomen. Het wordt ook wel een koude ontsteking genoemd. De ontsteking komt niet goed op gang en blijft daardoor ook actief. Het immuunsysteem blijft chronisch actief. We spreken van chronische ontstekingen als deze langer 42 dagen actief zijn.

Laaggradige chronische ontstekingen zijn de oorzaak van de meeste chronische ziektes. Onder andere Alzheimer, insulineresistentie, ontsteking van de alvleesklier, maar ook hart- en vaatziektes, Burn-out en meer.

Gebrek aan signaalstoffen en energie

Als er een probleem is in het lichaam, dan wordt het immuunsysteem opgestart. Bij voorkeur heel snel, zodat het probleem niet verder gaat en de reparatie voltooid kan worden. Het immuunsysteem is echter een complex geheel, waarbij veel factoren van belang zijn. Een aantal komen hier aan bod

Hormonen

Hormonen spelen een belangrijke rol in het immuunsysteem. Ze zijn belangrijke signaalstoffen, die ervoor zorgen dat het lichaam alert wordt, in actie komt, de boel tot rust komt zodat er herstel kan plaatsvinden. Indien er signalen ontbreken, dan wordt een ontsteking niet afgerond en blijft de boel hangen. Een vaak voorkomen voorbeeld vormt het gebruik van ontstekingsremmers, waardoor het lichaam ongevoeliger wordt voor cortisol. Cortisol zorgt er mede voor dat er rust komt in het immuunsysteem. We kunnen hierdoor begrijpen waarom de vele hormoon verstorende stoffen in onze omgeving, medicijnen en verzorgingsproducten, daarmee invloed uitoefen op ons ziekte proces.

Energie

Je lichaam kan maar bepaalde hoeveelheid energie maken, de meeste energie wordt gemaakt in de spieren.  Dus als er ergens langdurig veel energie naar toe moet, dan wordt er op andere plekken in het lichaam energie bespaart.  Je hersenen, lever, hart, spijsvertering en nieren kosten het meeste energie en zijn tevens de belangrijkste organen. Is er ergens een probleem dan wordt er energie bespaard op huid, longen en spieren. Tips wat te doen aan energiegebrek vind je in mijn blog.

Een actief immuunsysteem kost al snel meer dan de helft van je energie. Het lichaam zal op dat moment geen toestemming geven om te bewegen, je gaat je terug trekken uit sociale activiteiten en je zult minder goed kunnen nadenken bijvoorbeeld.  (je bent ziek!)

Blijft het immuunsysteem langdurig actief dan moeten andere organen en systemen in het lichaam gaan besparen. Functies lopen terug en regulatie van het systeem zal minder worden. Een belangrijke manier om energie te gaan besparen is om de lichaamstemperatuur naar beneden bij te stellen.

Waar leiden chronische ontstekingen toe?

De hersen zijn de dirigent van het geheel en zij bepalen de energietoewijzing. De hersenen geven het immuunsysteem maximaal 42 dagen de tijd om vetweefsel af te breken. Daarna zal het lichaam op zoek gaan naar eiwitten als alternatieve bron van energie en zal overal resistentie veroorzaken. Het lichaam zal insuline, serotonine, dopamine enz kunnen gebruiken als alternatieve brandstof. Alles in het lichaam komt in dienst te staan van het immuunsysteem met alle gevolgen van dien. Depressiviteit t.g.v. een gebrek aan serotonine kan dus heel goed komen door langdurige ontstekingen. 

De sympaticus, je alerte status, wordt continue verhoogd, dat houdt in dat er geen rust en herstel meer is. Het immuunsysteem staat wel aan, maar wordt langzaam aan steeds zwakker. Permanente werk en/of financiële stress doen exact hetzelfde. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen ziekte en andere vormen van stress. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk rust te creëren in het stress en beloningsysteem.

Je gaat uiteindelijk meer en heftiger reageren of niet meer, omdat het immuunsysteem steeds zwakker wordt. Je gaat je terug trekken en krijgt geen toestemming meer om te bewegen. Angsten, slapeloze nachten, insuline resistentie, moeheid en ontbreken van libido. Je hebt geen herstel meer en wordt steeds zieker. Geen fijne situatie dus!

Wat kan je eraan doen?

Er is zeker is iets aan te doen! Ook al heb je al veel dingen gedaan om van je onbegrepen en steeds terugkerende klachten af te komen.  Blijf vertrouwen houden in de zelfgenezingskracht van je eigen lichaam.  Een aantal dingen die zeker een positieve bijdrage gaan leveren aan het gehele proces beschrijf ik hieronder.

Zorg voor rust en ontspanning

Ten eerste rust en ontspanning zorgen ervoor de alles naar beneden wordt bijgesteld en dat er minder energie nodig is voor de dagelijkse stress, waar die ook vandaan komt. Trek je eventueel terug en ga in een hutje op de hei zitten of ga een week naar de zon op een Grieks eiland.  Plan bewust momenten eventueel dagen van ontspanning in. Ga bijvoorbeeld in de tuin werken of wandelen in het bos of geniet van een dagje luieren op een rustig strand. Doe dit bewust en regelmatig, in leuk gezelschap of alleen. Je batterij kan zich zo weer opladen en kan je dingen even vergeten, zodat andere dingen weer in beeld komen.

Ga minder en minder vaak en anders eten

Voedsel is een indirecte factor als we het hebben over chronische ontstekingen. Doordat we gemiddeld zo’n 6 keer per dag eten hebben we altijd een soort immuunreactie die we creëren. Bovendien krijgt het systeem dan ook minder energie om te herstellen, omdat de energie naar de vertering gaat.  Breng het aantal eetmoment terug tot 3 keer per dag.  Automatisch zal je daardoor minder gaan eten.

Vervang ook de traditionele boterham en melk door andere dingen, denk bijvoorbeeld aan een ontbijtje met havermout, kokosrijstmelk en mango. Als je granen en melkproducten weglaat creëer je meer rust in het immuunsysteem. Dit is niet eenvoudig, omdat we er mee zijn opgegroeid.  Het zal zorgen voor meer variatie in de voeding en zal daarmee het immuunsysteem ook beter trainen. Meer suggesties over voeding vind je bij bijvoorbeeld op de site van Rineke Dijkinga.

Zorg voor herstel en ondersteuning van de lever

De lever is belangrijk om het immuunsysteem actief te remmen, maar als deze slecht in de energie zit kan het immuunsysteem slecht worden afgeremd.  Daarom dienen we de lever goed te ondersteunen met voeding, die zelf ook veel energie heeft en veel bewogen heeft, dus denk aan wild, gevogelte, kip en vis. Verder kunnen wij de lever goed ondersteunen met bittere stoffen zoals andijvie, radijsjes,  maar ook met knoflook, ui, prei en artisjokken.  Heerlijk zomerse fruit soorten zijn ook goed ondersteunend zoals ananas, meloen maar ook banaan.  Verder is het natuurlijke belangrijk dat de vertering ook op orde dient te zijn en dat alcohol vermeden wordt!

Zorg voor de juiste suppletie

Alle dingen dienen goed onderzocht te worden, de vertering dient te kloppen, de suikerhuishouding dient op orde te zijn. En bronnen van energie verlies dienen zoveel mogelijk gedicht te worden.  Vaak is ondersteuning met behulp van suppletie belangrijk.

Omega 3 vetzuren ondersteunen het immuunsysteem, mits van goede kwaliteit en in de juiste hoeveelheden. Ze zorgen ervoor, dat ontstekingen kunnen worden afgerond. Graag geef ik u hierover meer informatie en u kunt mij uitnodigen voor een lezing aan de keukentafel over dit onderwerp.

Zorg voor voldoende jodium,  plaats een diffuser in uw huis met daarin Lugol (jodium). De jodium zal worden opgenomen rechtstreeks via uw huid en longen. Jodium vormt een eerste barrière tegen vreemde stoffen en is belangrijk voor de energie huishouding. Het immuunsysteem wordt niet opgestart en er zal meer energie zijn.

Neem voldoende vitamine D3, net als de omega 3, hebben bijna alle Nederlanders een gebrek aan vitamine D3. Neem hiervan zeker in de maanden oktober tot en met februari een supplement van. Laat uw vitamine D3 status meten via mij of uw huisarts. Vervolgens zal ik u dan adviseren over de dosering.

Koop een goede multivitamine, deze zal ondersteunend werken zowel voor de energie als voor de ontgiftingsprocessen van het lichaam. 

Dit zijn algemene adviezen, voor uw persoonlijke situatie kunnen andere dingen nodig zijn.

Meer hulp nodig?

Kom je er niet uit of spelen er nog meer problemen zoals bijvoorbeeld verteringsproblemen? Neem dan nog vandaag contact op met mij voor een afspraak en stuur en mail naar info@lourenskalverdijk.nl en/of bel mij 06-53785687

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *