Tips om met plezier te gaan sporten

Mijn tips om met plezier te gaan sporten!

De vakantieperiode is weer voorbij en net als in januari zien we dat veel mensen dan weer de goede voornemens oppakken, die ze waarschijnlijk in januari ook hebben gehad. De sportscholen en andere aanbieders van sportlessen zien ineens weer nieuwe of oude bekenden. Tijdens een moment van bezinning hebben velen ingezien dat beweging toch wel belangrijk is. Soms ook noodzakelijk na een vakantie, waarbij de kilo’s eraan gevlogen zijn!! Om je in beweging te zetten, volgen hieronder mijn overwegingen en tips om met plezier te gaan sporten.

Om gezond en vitaal oud te worden is beweging net zo belangrijk als sociale contacten, plezier, gezond eten en voldoende slapen. Het blijkt dat bij/voor mensen die fit en vitaal oud worden beweging een essentieel onderdeel vormt van hun leven. (zie ook deze documentaire)

Het is beter om elke dag zeker 10 a 15 minuten te bewegen, dan 2x per week 1 uur. De combinatie is nog beter, gezien de inactieve levensstijl van velen. Het gaat erom de bloedstroom op gang te brengen en alle spieren even aan te zetten en ze daarmee in vorm te houden.

Mijn tips om met plezier te gaan sporten!

Voor mij als therapeut is het lastigste om de mensen te laten realiseren dat voor een goede gezondheid beweging essentieel is. Gezondheid is niet eenvoudig en komt niet aanwaaien, gezondheid is onbetaalbaar. Om te voorkomen dat velen terugvallen of het toch niet gaan doen zijn hierbij een aantal tips om te beginnen en sporten te integreren met een lach in je levensstijl. Hiermee kunnen ook overtuigingen zoals: “Ik ben nu eenmaal geen sporter!”; “Dat werkt toch niet bij mij!”,  opzij worden geschoven.

  1. Motiveer jezelf stel je prioriteit in je leven en begin en geef niet op. Vijf minuten bewegen is beter dan geen beweging.
  2. Vergelijk jezelf niet met anderen, vergelijk jezelf met je vroegere ik.
  3. Doe het regelmatig en zorg dat je in een flow komt, geniet van het goede gevoel na het sporten en hou dat vast, dat motiveert om opnieuw te gaan.
  4. Doe het eventueel in groepsverband of samen met iemand, zodat je elkaar kunt motiveren
  5. Doe het met een lach en beweeg elke dag en het liefst voor het ontbijt uit op een nuchtere maag, daar profiteer je de hele dag van.
  6. Zoek af en toe eens een uitdaging en zet een doelstelling om jezelf te prikkelen, als je daar behoefte aan hebt.
  7. Blijf luisteren naar het fluisteren van je lichaam en overdrijf niet.

Zoek een beweging die bij je past, voor de ene is dat hardlopen, voor de ander yoga en voor weer een ander is het fietsen, tuinieren enzovoort. Succes en een lach verzekerd.

Lukt het toch niet en kom je er niet uit?

Kom je er niet uit, ondanks mijn tips om met plezier te gaan sporten? Neem dan contact met mij op en maak een afspraak. Dan gaan we samen kijken hoe het komt dat je niet in beweging kunt komen of blijven. Feitelijk als er gebrek aan energie is dan krijg je ook geen toestemming om te bewegen.  En als je niet beweegt wordt je ziek en ben je eenmaal ziek krijg je geen toestemming meer om te bewegen. Het doorbreken van deze vicieuze cirkel is niet eenvoudig. 

Ik zal je echter voorzien van goede adviezen. Denk hierbij aan voedingsadvies, darmonderzoek en suppletie. Zo kan je weer op weg naar een betere en gezondere versie van jezelf.

En verder probeer het goede vakantiegevoel vast te houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *