skip to Main Content
Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut
06 53 78 56 87 info@lourenskalverdijk.nl Volg mij op facebook
De Zon En Vitamine D3 Zijn Goed Voor Ons Humeur En Voor Onze Gezondheid!

De zon en vitamine D3 zijn goed voor ons humeur en voor onze gezondheid!

Zonder de zon zouden wij niet kunnen leven, de zon geeft ons levensenergie en maakt ons vrolijk.  Onder invloed van zonlicht maken wij vitamine D3 aan, onder andere belangrijk voor ons botgestel en het voorkomen van osteoporose (zie blog over osteoporose!). Het is nodig voor een aantal belangrijk lichaamsfuncties. Ondanks het belang van vitamine D3, is het gebrek aan vitamine D3 een van de meeste voorkomende voedingsstof gebreken samen met onder andere omega 3 vetzuren. (zie blog over omega 3).

De zon maakt ons blij

De zon maakt ons blij en verkleind de kans op depressiviteit aanzienlijk. Uit onderzoek blijkt dat mensen met depressiviteit een lagere hoeveelheid vitamine D in hun bloed hebben.  De meeste vitamine D maken we aan met behulp van het zonlicht, een heel klein gedeelte halen we uit voeding. D3 zit met name in visolie, vette vis, eierdooiers, granen.

D3 uit zonlicht wordt echter maar beperkt aangemaakt in Nederland, en alleen wanneer de UV-B stralen de aarde bereiken tussen. Dat is tussen 11 en 15 uur in Nederland in de maanden mei tot oktober. Daarvoor dienen we deels onbedekt en onbeschermd en zonder zonnebril even een kwartiertje of half uurtje per dag in de zon te zitten. Dit doet veel voor je gemoedstoestand.

Vitamine D3 is belangrijk voor een gezond skelet

Een tekort aan vitamine D3 kan botontkalking veroorzaken. De schatting is dat er momenteel zo’n 900.000 mensen rondlopen met osteoporose. Met name vrouwen in of na de overgang zijn heel gevoelig voor botontkalking, omdat de hormonen ook een belangrijk factor spelen in de bot mineralisatie. Ook kan een tekort zorgen voor minder goede spierfunctie, waardoor je eerder kunt vallen en als je dat doet met broze botten, dan dat hele vervelende gevolgen hebben.  Het tekort aan belastende beweging is ook een heel belangrijke factor voor de juiste bot mineralisatie.

Het is goed voor onze huid

Huidklachten zoals psoriasis, acné, eczeem worden doorgaans rustiger onder invloed van de zon.  Het aantal mensen met chronische huidklachten is de laatste jaren explosief gestegen.

De mensen die naar Zuid-Europa vertrekken voor de zon en daar verstandig zonnen, komen bijna allemaal met een gavere huid terug. De zon heeft een gunstige werking op het afweer systeem en zorgt daarmee voor meer rust in het immuunsysteem. Een belangrijke voorvechter voor meer zonnen is dermatoloog dr. Van der Rhee, hij schreef er boeken over (zie hier voor een interview met dr. Van der Rhee).

Nu zijn er ook mensen met zonneallergie, die zeggen dat de zon niet goed is, maar meestal ligt daar een andere reden aan ten grondslag en is ook bij hen het immuunsysteem overbelast.  (zie mijn blog)

Verminderde kans op allerlei andere ziektes

Een gebrek aan de zon en vitamine D3 is verder geassocieerd met onder andere diabetes type I en II, hart en vaataandoening, hoge bloeddruk, MS, chronische pijn, astmatische klachten, gezond geboorte gewicht etc. Kortom het is erg belangrijk voor onze gezondheid. Terwijl uit meerdere onderzoeken blijkt dat er in Nederland wel tot 60% van de mensen te maken heeft met een gebrek, met name in de winter.

Hoe krijg je voldoende vitamine D3 binnen?

  • Zorg ervoor dat je regelmatig voldoende zonlicht krijgt tussen 12 uur en 15 uur, door een kwartier tot een half uur in de zon te gaan, met onbedekte handen, hoofd en armen, onbeschermd en zonder zonnebril.
  • Ga je langer in de zon, zorg dat je niet verbrand en zorg van voor een goede zonnecrème vraag hiervoor advies bij (skincareamsterdam.nl) of (www.skindeepbeauty.nl)
  • Neem in de wintermaanden voldoende suppletie (advies is 10 mcgr per dag en voor mensen boven de 70 jr is deze 20 mcgr per dag), voor het oplossen van een aantal klachten zijn deze doseringen meestal niet voldoende maar zoek hierover contact met een goede orthomoleculair therapeut!
  • Eet regelmatig een vette vis, zoals wilde zalm, haring, makreel, sardientjes of een eitje en is dat lastig of te duur overweeg dan een goede omega 3 olie, met nog veel meer gezondheidsvoordelen (zie blog).

 

Deze blog is geschreven om mensen nogmaals te wijzen op het belang van de zon voor hun gezondheid en deze is niet slecht omdat er de afgelopen 40 jr iemand een lampje heeft vervangen in de zon. Let wel met op: zon met mate en laat je niet verbranden!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top