skip to Main Content
Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut
06 53 78 56 87 info@lourenskalverdijk.nl Volg mij op facebook
Herfstdepressie Oplossen?

Herfstdepressie wat kan je eraan doen?

De herfst is een schitterend seizoen: de natuur is dan op zijn mooist. Maar voor sommigen breekt er dan een sombere tijd aan. Minder zon, dus minder energie, veel mensen leiden aan herfstdepressie.  Depressie komt voor bij veel mensen inmiddels slikken meer dan 1,2 mln. Nederlanders anti-depressiva. Zoals oud-huisarts en epidemioloog Dick Bijl stelt heeft slecht 2% hier baat bij. De medicatie doet alleen symptoombestrijding en leidt tot afhankelijk, darmklachten, libidoverlies en zelfs zelfmoord.

Wat is een depressie eigenlijk?  

Een depressie komt erop neer dat mensen zich vaak langere tijd en regelmatig niet prettig in hun vel zitten.  Gebrek aan energie, lusteloosheid, geen zin de in dingen, kortom je trekt je als het ware terug uit leven. Vanuit mijn visie gebeurd dit met een reden, je trekt je terug omdat het stress/beloning en anti-beloningsysteem overprikkeld is. Dat wil zeggen dat je je terugtrekt als een soort beschermingsmechanisme zodat je kunt herstellen en overleven.

In alle gevallen is er sprake van het niet meer goed werken van het endorfine systeem. Het systeem welke onder andere ervoor zorgt dat als er een probleem is,  je in actie komt om een oplossing te zoeken, vervolgens krijg je het goede gevoel waarna er rust ontstaat. In geval van depressiviteit kom je vaak niet meer in beweging, is er geen goed gevoel meer en vaak blijvende onrust en angsten.

Wat zijn de symptomen?

Depressiviteit kenmerkt zich door langere periodes niet goed voelen, weinig in beweging komen, je terugtrekken van sociale activiteiten.

  • Depressieve gevoelens, vaak en gedurende langere tijd
  • Malende gedachten en angsten, voor deze mensen heel reëel
  • Slaapproblemen, nachtmerries, niet uitgerust wakker worden
  • Vermoeidheid
  • Stijve spieren en snel in de verzuring komen
  • Verslavingsgevoeligheid, cravings naar zoete of hartige dingen
  • Concentratieproblemen, besluiteloosheid, slechte schoolresultaten

Kortom geen fijne lijst, natuurlijk zijn deze dingen niet van vandaag op morgen ontstaan. Zo zijn de problemen ook niet direct op te lossen.  Daarvoor zullen we, meer inzicht dienen te krijgen in de mogelijke oorzaken.

Wat zijn de oorzaken

Aanleg, geboorte situatie, trauma’s in de jeugd, verstoorde suikerhuishouding, medicatie gebruik, problemen in de darm, stress, verslaving, anandamide resistentie etc. Kortom er zijn veel oorzaken en bijna altijd is het combinatie van factoren. Ik zal er een aantal kort bespreken

Problemen in de vertering

Als er problemen zijn de in vertering dan wordt er minder serotonine aangemaakt en ook zal er minder dopamine in het systeem aanwezig zijn.  Dit omdat eerst het probleem in de darm aangepakt moet worden. Dit heeft als gevolg dat mensen niet blij, moe en lusteloos worden.  Daarom is het zo belangrijk dat de vertering goed op orde is.

Gebrek aan zingeving

Steeds meer mensen verrichten werk waarvan ze niet blij worden, welke niet tot nauwelijks bijdraagt aan het iets constructiefs in de maatschappij. En velen hebben zich niet tot hun volledige potentieel kunnen ontwikkelen en dat is al begonnen op de scholen. Op de scholen wordt je opgeleid tot werk kapitaal en niet getraind om je als mens optimaal te kunnen ontwikkelen. Realiseer je, dat wanneer jij naar je werk gaat op maandag en denkt was het alvast maar vrijdag, dat het dan goed is om na te denken over ander werk, waar je wel blij van wordt.

Overprikkeling door de maatschappij

Min of meer worden we ook geleefd door de maatschappij. Er komen zoveel impulsen op ons af via de televisie (tell a vision!), internet, mobieltjes, appjes, deze moeten we allemaal verwerken. Daarbij streven we een soort reclame geluk na, wat het steeds moeilijker maakt om bij ons eigen gevoel te kunnen komen. We willen steeds meer, de prikkels moeten steeds heftiger worden om het goede gevoel nog te ervaren. En zo raken we ongevoelig, hebben we geen energie meer en zoeken we verslaving om nog enigszins het goede gevoel te kunnen ervaren.  Zo zou je kunnen stellen dat de mensen in depressiviteit een gevolg zijn van onze huidige overspannen maatschappij.

Herfstdepressie wat kan je eraan doen?

Neem direct contact op met mij!

Als het heel ernstig is en je hebt direct behoefte aan ondersteuning neem dan direct contact op en dan kijken we of we door inzet van suppletie direct meer rust en minder depressieve gevoelens kunnen organiseren. Informeer verder ook je directe omgeving en familie leden, meestal zullen ze bereid zijn jou te ondersteunen.

Plan bewust 2 leuke dingen per week

Allereerst probeer te bedenken welke dingen jou energie kosten en welke jou energie opleveren. Probeer bewust leuke dingen te plannen, het liefst buitenshuis. Dit zorgt voor een lach een stukje ontspanning en zo heb je kans dat je malende gedachten en angsten stuk minder worden.

Kies bewust voor verse en onbewerkte voeding

Kies bewust voor meer groenten, meer verse vis, zorg regelmatig voor een eitje en breng meer variatie in het eten. Probeer granen/gluten, melkproducten, suikers en alcohol te beperken. Zorg voor voldoende water en beperkt koffie tot in de ochtend.

Heb je last van je darmen of is je ontlasting niet op orde of niet regelmatig, dan is het verstandig om hier naar te laten kijken. Wanneer het in de darm niet ok is dan heeft dat vaak invloed op gemoedstoestand. Ik zal eventueel een darmonderzoek en/of intolerantie test kunnen uitvoeren, om zo te kijken waar de oorzaak ligt van de verteringsproblematiek als eventueel ook de oorzaak van depressieve gevoelens.

Verder…..

Om mensen te ondersteunen maak ik keuzes voor suppletie die het proces ondersteunen. Daarin is de keuze afhankelijk van de mate van depressie, de aanwezigheid van andere problemen zoals insuline resistentie, medicijn gebruik of verslavingen.  Kortom geen makkelijke keuzes, maar wel heel zinvol om te gebruiken om zo uit het dal te kunnen komen.

Een deel van de oplossing ligt in het gebruik van omega 3 vetzuren. De balans tussen omega 6 en omega 3 belangrijk voor rust in het immuunsysteem. Verder zijn omega 3 vetzuren is goede bron voor rust in het hoofd. Ook hierin is het belangrijk om wel te kiezen voor goede omega 3 vetzuren, hierover zal ik graag advies uitbrengen. (zie ook mijn blog over omega 3 vetzuren)

Wil je meer weten?

Wil je meer weten en wil jij voorkomen dat je in een herfstdepressie terecht komt? Neem dan contact op met mij: info@lourenskalverdijk.nl

Ben je getroffen door de huidige crisis en kan je de dingen niet betalen, doe mij een voorstel, misschien komen we er samen uit.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top