skip to Main Content
Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut
06 53 78 56 87 info@lourenskalverdijk.nl Volg mij op facebook
Hoera Ik Ben Zwanger, Maar Wat Ga Ik Nu Eten?

Hoera ik ben zwanger, maar wat ga ik nu eten?

Dat is meestal erg leuk nieuws en ik ben dan wel niet zwanger geweest, maar het feit dat je waarschijnlijk ouder gaat worden geeft veel energie en zorgt ook voor een grote verantwoordelijkheid. Wat ik mij herinner is dat ik in ieder geval hoopte dat de kleine wondertjes gezond ter wereld zouden komen.

Nu is het inmiddels mijn beroep om mensen te helpen met hun gezondheid, door ze advies te geven over voeding en beweging, dat is nu juist ook zo erg belangrijk voor het ongeboren kindje. Hoe gezonder er geleefd wordt door de ouders, hoe groter de kans dat het kindje ook gezond ter wereld komt, met een goed stel hersenen, zonder dat het getuned is op het krijgen van obesitas en zich volledig kan ontwikkelen.

Zorg voor meer groentes

Voor wat betreft het eten is het belangrijkste advies om voor meer groentes te zorgen. Groentes bevatten veel vezels, mineralen en vitamines, allemaal elementen die essentieel zijn voor onze eigen gezondheid en voor die van het kindje. Dat lijkt lastig maar hoeft het niet te zijn. Met name het ontbijt en de lunch worden gekenmerkt door een grote eenzijdigheid. We eten dan voornamelijk brood en nog eens brood. Maak eens een groenteomelet (zonder brood) of een bakje havermout met appel en kaneel en kokosrijstmelk. Voor de lunch kan je denken aan een lekkere salade of groentesoep. Kies voor vers, variatie, het liefst biologisch en maak er iets lekkers van. (zie mijn blog over zomerse groenten)

Kies voor de juiste vetten

Kies in ieder geval voor juiste vetten, kies vooral voor pure producten, zoals grasboter, kokosolie, rijstzemelolie en ongefilterde olijfolie en kies niet voor de plastieke boters (margarine, halvarine of andere bak en braad produkten) zoals heel vaak aanbevolen. Deze plantaardige vetten krijgen we in overvloed binnen en dat maakt ons ontzettend gevoelig voor ontstekingen. Beter is het om meer omega 3 vetten tot je te nemen, deze zorgen voor rust in het immuunsysteem, omdat ze rust brengen in het immuunsysteem en ze zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van ongeboren kindje en voor het voorkomen van zwangerschapsvergeetachtigheid (zie ook mijn blog over het belang van omega 3 vetten).

Kies voor kwalitatief goede omega 3 suppletie

Verstandig is het om de inname van omega 3 vetten te verhogen. Deze treffen we vooral aan in vette vis zoals wilde zalm en sardientjes. Ook zit het in haring, maar moeten met rauwe vis moeten we oppassen, de vis moet echt vers zijn en anders zou ik het niet nemen. Het zit ook in grotere roofvissen zoals tonijn, maar daarvan wordt gezegd dat deze te veel toxines zouden kunnen bevatten vanuit de vervuilde zee. In periode van zwangerschap zijn dat lastige keuzes, dus zou ik omega 3 suppletie aanbevelen, maar dan wel een vloeibare visolie, hoog gedoseerd 2 a 3 gram per dag, vrij van toxines en niet geoxideerd. Test dit door de olie te proeven en te ruiken, denk je dit is lekker spul, neem dat dan gerust en anders zou ik mij afvragen of het goed is om daar nieuwe hersencellen van te maken bij je ongeboren kindje, want dat is een van de functies van de omega 3.

Zorg voor voldoende beweging

Zorg voor voldoende dagelijkse beweging, kies een beweging die je past, dat is goed voor de ontspanning, je slaap en je doorbloeding en daarmee ook voor belangrijk voor de groei van het kindje. Denk aan zwangerschapsyoga bij yogaalkmaar.nl , maar het kan ook hardlopen, wandelen, zwemmen of fietsen zijn, kies wat bij jou past. Doe dat vooral in de buitenlucht en het liefst in de zon, doe het elke dag. Het beste is om de beweging te doen op een nuchtere maag, zodat je tevens je vetverbrandingscapaciteit op gang blijft houden. Dit ter ondersteuning en voorkoming van (zwangerschaps)diabetes

Meer keuzes te maken….

Natuurlijk kan het slikken extra vitamines ook bij kunnen dragen aan de goede ontwikkeling van het kindje, denk aan extra b-vitamines en foliumzuur, vit C, ijzer en eventueel jodium. Dat geldt ook voor het eten van voldoende eiwitten. Wil je weten of je voldoende omega 3 vetten hebt en/of jij de juiste omega 3 gebruikt dan kan ik dat meten. Wil je meer meten en wil je een advies krijgen over wat wel of niet te eten tijdens je zwangerschap, stuur mij dan een mailtje om een afspraak te maken: info@lourenskalverdijk.nl. Ik reken voor dit advies slechts Euro 35, daarvoor krijg je advies voor jezelf en je hele toekomstige familie, Als je aanvullend verzekerd bent heb je grote kans dat dit volledig vergoed wordt.

Verder geniet vooral van deze bijzondere periode en koester het kindje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top